## سرنوشت 30 تابلوی ارزشمند موزه امام علی: از دوبی تا “مولدسازی”؟
روزنامه سازندگی با انتشار گزارشی تحقیقی، فاش کرد که 30 تابلوی فاخر از موزه امام علی (وابسته به شهرداری تهران) به طور مخفیانه به دوبی منتقل شده و به فروش رسیده اند.
بر اساس اطلاعات سایت World art Dubai، 14 اثر از این 30 اثر ارزشمند که متعلق به هنرمندان ایرانی بودند، در دوبی به فروش رسیدند. اما از سرنوشت 16 اثر دیگر خبری نیست.
در این گزارش آمده است که 5 اثر از عنایتالله نظرینوری، 4 اثر از علیاکبر صادقی، 2 اثر از هانیبال الخاص، رضا هدایت و رضوان صادقزاده و یک اثر از آیدین آغداشلو، محمود جوادیپور، حسین محجوبی، صادق تبریزی، احمد خلیلیفرد، خسرو خسروی، آنه محمدتاتاری، حبیب توحیدی، مهدی حسینی، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخالحکما، علی شیرازی، نعمت لالهای و بابک خدابنده از موزه امام علی خارج شده و به دوبی منتقل شدهاند. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرده که ارزش یکی از این آثار 30 میلیارد تومان بوده است.
موزهی امام علی که زیرمجموعه شهرداری تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری است، یکی از موزههای معتبر پایتخت به حساب میآید. با خروج این 30 اثر، گنجینه این موزه با 30 جای خالی روبرو شده است.
اوایل امسال، یک نامه به موزه رسید که ظاهراً یکی از مدیران شهرداری با امضای خود به خروج 30 اثر هنری برجسته مجوز داده است. اما تاکنون پیگیریای برای بازگشت آنها صورت نگرفته است.
به گفته ناصر امانی، این آثار از موزه خارج شده و برنگردانده شدهاند و ارزش یکی از آنها به تنهایی 30 میلیارد تومان است.
احتمالا بسیاری از علاقهمندان هنر که از شنیدن این خبر بهتزده شدند و حتی بسیاری از رسانههایی که درباره اتفاقات و رویدادهای شهرداری تهران و مسائل و مصائب شهردار تهران تیتر زدند، به خاطر نداشته باشند که اواخر فروردین امسال، بخشی از آثار این موزه در گزارشهای تصویری تازهترین دوره سالانه «World art Dubai» روی دیوار رفته بود.
با وجود تلاشهای مداوم برای مسکوت ماندن موضوع، سازندگی به فهرستی از تابلوهای خارج شده از موزه دست پیدا کرد. یک موسسه فرهنگی و هنری نام آثار این هنرمندان را از موزه به امانت گرفته است:
نگاهی کوتاه به این نامها نشان میدهد، آنچه از موزه خارج شده، ارزش مادی و معنوی بسیاری دارد. با توجه به اینکه اغلب آثار تابلوهایی کوچک بودند، قیمتهای میلیونی داشتند. اگر آنچه آقای امانی درباره ارزش مادی برخی از این آثار اعلام کرده، درست باشد، نشان میدهد که چه آثار ارزشمندی به لحاظ هنری و مالی از دست رفتهاند.
برخی دیگر نیز مدعی هستند که درباره قیمتگذاری این آثار باید احتیاط کرد، زیرا ممکن است برخی قیمتهای میلیاردی نداشته باشند. با این حال در هر دو صورت، موضوع همچنان مهم است و چیزی از عمق فاجعه نمیکاهد.
طبق اعلام سایت «World art Dubai»، 39 اثر از سوی موسسه ماهستان در این رویداد فروخته شده که تعداد 14 اثر آن متعلق به موزه امام علی است.
این یعنی اگر عزم و ارادهای برای بازگرداندن تابلوها در کار باشد، لااقل 16 اثری را برمیگرداند که در این فهرست قرار ندارند. البته اگر در رویداد دیگری بیسروصدا فروخته نشده باشند!
خوشبینانه اینکه هنوز میتوان امیدوار بود، چهار اثر از عنایتالله نظرینوری، دو اثر از رضوان صادقزاده و یک اثر احمد خلیلیفرد، خسرو خسروی، آنه محمدتاتاری، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخالحکما، علی شیرازی، نعمت لالهای، رضا هدایت و بابک خدابنده به موزه برگردد.
اغلب آثار با قیمتی به مراتب پایینتر از قیمت واقعی و بازار هنر ایران فروختهاند! از 16 اثر دیگر هنوز تصویری نداریم و نمیتوانیم برآورد قیمتی برای آنها داشته باشیم. اما باور اینکه دستاندارکاران این امر نامیمون برای کسب این مبلغ درآمد، سراغ کاری چنین پرحاشیه رفته باشند، نامعقول و دور از ذهن است. حتی اگر فروش کارها در این رویداد صوری بوده و فروشنده و خریدار یکی باشند، باز به دردسرش نمیارزد!
اواخر پاییز سال ۱۴۰۱ شورایی با عنوان ساماندهی آثار هنری در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران شکل گرفته که سند مربوط به آن منتشر خواهد شد. مهرداد باقریپپدنی، رئیس این سازمان، سیدشهابالدین شکیبا را به سمت دبیری این شورا منصوب کرد و مصطفی گودرزی، علی رجبی، ابراهیم حقیقی، عبدالحمید قدیریان، محمد زرویینصرآباد، امیر عبدالحسینی و یاسر جلالی بهعنوان اعضای شورا معرفی شدند.
برای آغاز فعالیت این شورا کتابخانه تخصصی موزه امام علی منحل اعلام شد و آثار یک کتابخانه تخصصی ارزشمند، روانه مراکز مختلف این سازمان شدند. هیچکس نمیداند در این شورا چه گذشته اما پا پس کشیدن هنرمندان و در صدر آنها ابراهیم حقیقی کار را با وقفه سپس تعطیلی مواجه کرد.
شنیدهها حاکی از آن است که پس از مخالفت حقیقی با روند کار شورا و سر باز زدن از حضور در آن شهرداری دست به دامن مهدی چمران، رئیس شورای شهر میشود و او هم با توجه به حساسیتی که درباره آثار هنری و فروش آنها وجود دارد، میگوید: مساله باید در شورا مطرح شود و کل موضوع مسکوت میماند.
سال ۱۴۰۱ اتفاق دیگری هم میافتد، ناگهان دو موسسه فرهنگی و هنری دیگری متولد میشوند، مدیرعامل هر دو یکی است. هیچ اطلاعاتی از موسسه فرهنگی و هنری ماهستان موجود نیست و نمیدانیم چه پیشینهای دارد.
وبگردیها نشان میدهد، موسسه فرهنگی و هنری نام تا چندی پیش مشغول تهیه پازل از آثار نقاشهای معاصر ایران و مجموعههای لذت رنگآمیزی نقاشی قهوهخانهای برای آشنایی مردم با هنر بوده اما دو سال بعد 30 اثر موزهی امام علی را به بهانه برگزاری نمایشگاه تحویل میگیرد تا با عنوان آن یکی موسسه یعنی ماهستان به بهانه برگزاری نمایشگاه از کشور خارج کند.
حال سوال مهم این است که این موسسات نهچندان مطرح با مجوز یا چراغ سبز چه کسی یا کسانی توانستهاند، آثاری ارزشمند را از یک موزه مهم کشور خارج کرده و به فروش برسانند.
4 میلیارد، 40 و حتی 400 میلیارد در عدد درآمدهای شهرداری تهران خندهدارند. بنابراین نمیتوان به رویه ظاهری ماجرا دل خوش کرد و گفت، پرونده این اتفاق بسته شده است. به عبارت بهتر باید گفت آنچه پیش آمده، نشان میدهد زنگ خطر بزرگ به صدا درآمده است.
موزه امام علی گنجینه با ارزش میلیون دلاری از آثار پرویز تناولی دارد، چند اثر از سهراب سپهری و دهها نقاشی قهوهخانهای بیبدیل و آثار ارزشمند دیگری که در هنر ایران تکرار نشدنیاند. میتوان حدس زد، چشم مولدگران- آنها که به اسم مولدسازی خوابهای عجیبوغریبی برای فرهنگ و هنر ایران دیدند- در اصل به این آثار باشد و برای شروع کار در رویدادی که اصطلاحاً مختص خردهفروشی هنری است، تابلوهایی کوچکتر را فروختهاند به امید فروش آثار بزرگتر وگرنه که فروشی با این رقم برای نهاد ثروتمندی چون شهرداری تهران جز بیآبرویی چه میتواند داشته باشد؟
آنچه گذشته نیاز به یک واکاوی عمیق دارد و مهمتر از آن نیاز به یک شفافیت گسترده در امر موزهداری کشور. آثار موجود در موزهها، موضوعی امنیتی نیستند و باید فهرست آثارشان در اختیار عموم باشد.
تبدیل گنجینه موزهها به حیاط خلوت و مخفی کردن داشتههای آنها میتواند همواره فضایی برای فساد ایجاد کند. چه بسیار آثاری که طی دهههای گذشته خارج از موزهها معامله شدهاند و آماری از آنها در دست نیست. کار از کار گذشته اما حالا هم وقت خوبی برای سکوت نیست. آنچه گذشته، نیازمند اطلاعرسانی از سوی مسئولان شهرداری تهران بهخصوص رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و رئیس موزه امام علی است.
از طرف دیگر موسسات فرهنگی هنری نام و ماهستان هم باید نسبت به اقداماتشان در دوبی و کل روند امانت گرفتن تابلوها از گنجینه موزه امام علی و سرنوشت آنها شفافسازی کرده و بگویند 16 تابلوی دیگر اکنون کجا هستند.
اینها و دهها سوال بیجواب دیگر وجود دارد که در صورت ادامه سکوت شهرداری تهران و موسسات فرهنگی و هنری نام و ماهستان هر روز شبهات بیشتر و فرضیههای نادرست دیگری را پررنگ خواهد کرد مگر اینکه آثار خارج شده، لااقل آنها که احتمالاً فروخته نشدهاند با حضور هنرمندان و اهالی رسانه به موزه بازگردانده شود.
نهفقط اینکه شهرداری لااقل چند اثر هنری فاخر هم برای موزه خریداری کرده و با صداقت و عذرخواهی از جامعه برای جبران آنچه گذشته، تلاش کند. آقای زاکانی این فرصت آخر است، کاری کنید که مردم شاید روزی دوباره، اجازه دهند که شهردار شوید!