## پل لاتیدان، شاهکار فراموش شدهی تاریخ
پل لاتیدان، که به عنوان یکی از بلندترین پلهای ایران شناخته میشود، سالهاست که در زیر خاک مدفون مانده بود. این پل در سال ۱۳۷۲ در اثر سیلاب ناگهانی آشکار شد و بار دیگر به چشم انسانها رسید.
پل لاتیدان در غرب بندرعباس، بر روی رودخانهی “کول” قرار گرفته است. این پل، که در زبان محلی به “پلکول” معروف است، با طول حدود یک کیلومتر، شهر بندرعباس را به لارستان متصل میکرد. این پل از آثار تاریخی به جای مانده از دوران صفوی است که قدمتی در حدود ۵۰۰ سال دارد. هدف اصلی ساخت این پل، بیرون راندن پرتغالیها از منطقه بوده است. بعدها، کاروانهای بازرگانی از آن برای عبور از رودخانه استفاده میکردند.
**ویژگیهای خاص پل لاتیدان:**
* استفاده از سنگهای بی شکل و در ابعاد متنوع، به جای آجر در ساخت این پل، از ویژگیهای خاص آن است.
* سطح پل از سنگهای مسطح ساخته شده است.
* به دلیل استفاده از سنگهای تراش نخورده و فقدان پی مقاوم، این اثر تاریخی در معرض تخریب قرار دارد.
**خطر نابودی پل لاتیدان:**
عدم رسیدگی به این پل تاریخی میتواند به نابودی کامل آن منجر شود. سیلابهای احتمالی، مانند آنکه در سال ۱۳۷۲ این پل را آشکار کرد، میتوانند به تخریب بیشتر آن منجر شوند.
**ضرورت توجه به پل لاتیدان:**
طول پل لاتیدان (پلکول) سه برابر سی و سه پل اصفهان است. با وجود این، توجه کافی به این اثر ارزشمند تاریخی نشده است. تنها در سالهای ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶، بازسازی اندکی بر روی آن انجام شده است.
**امید به احیای پل لاتیدان:**
اخیراً، استاندار هرمزگان خبر از آغاز مرمت و بازسازی پل لاتیدان داده است. این خبر امیدوار کنندهای برای حفظ این اثر باستانی است. طرح مرمت این پل باید هر چه سریعتر آغاز شود و صنایع استان هرمزگان نیز در این طرح مشارکت داشته باشند.
**پل لاتیدان، نماد تاریخی بندرعباس:**
پل لاتیدان در فاصلهی ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس به سمت لارستان، بر روی جاده تاریخی ادویه قرار دارد. این پل نزدیکترین بنای تاریخی به منطقه صنعتی غرب بندرعباس است. معماری خاص آن با استفاده از مصالح بومی کرانههای خلیج فارس، مانند سنگ و ساروج ساخته شده است.
**طولانیترین پل خاورمیانه:**
پل لاتیدان طولانیترین پل در خاورمیانه است. کاروانهای بازرگانی جاده تاریخی ادویه برای عبور از رودخانه، ۲۳۳ دهانهی این پل را پیمایش میکردند.
**احیای دوباره پل لاتیدان:**
از ۱۲۰۰ متر این اثر، ۲۷۰ متر ضلع غربی و ۱۴۷ متر در ضلع شرقی باقی مانده است. این بخشها قابلیت مرمت و بازسازی را دارند. مرمت این پل تاریخی، آرزوی کنشگران اجتماعی، دوستداران تاریخ و تمدن و فعالان گردشگری است. پل لاتیدان در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۰۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.